B-17C & D(model 299H)
Bij de C-versie werd de blister onder de buik vervangen door een soort "badkuip" waar de schutter in kwam te liggen.
De plexiglazen zij-blisters werden vervangen door glazen mitrailleurpoorten en in de neus kwam een 2de .50 kaliber mitrailleur aangebracht.
Vier stuks Rolls-Royce R1820-65 cyclones werd de nieuwe krachtbron.
De eerste 20 stuks werden aan Groot-Britannie geleverd als Fortress Mk. I
De overige 18 werden gemodificeerd naar B-17-D standaards en aangeduid als D-versie.
B-17C
De D-versie was vrijwel gelijk aan de C-versie. Alleen de motoren kregen verstelbare koelflappen
en zelfafdichtende brandstoftanks.
B-17D
Beide types waren de eerste Vliegende Forten die betrokken werden bij de 2de Wereldoorlog na
de aanval op Pearl Harbor (Hawai).
SPECIFICATIES :
Lengte 20.45 m.
Hoogte 4.71 m.
Spanwijdte 31.68 m.
Propdiameter 3.54 m.
Spoorbreedte tussen
wielen hoofdlandingsgestel 6.45 m.
Hoofdlandingswiel diameter 1.40 m.
staartwiel diameter 0.58 m.
snelheid maximaal 520 km/u.
snelheid op kruishoogte 294 km/u.
landingssnelheid 109 km/u.
Klimsnelheid 7,5 min. tot een hoogte van 3048 m.
max. vluchtduur :
(km./km.u/hoogte in m.)
voor oversteek 5472 / 289 / 3048
normaal 3218 / 402 / 7630
volgens ontwerp 1006 / 394 / 7630
Max. Gewicht
oversteek 22.521 kg.
normaal 22.000 kg.
volgens ontwerp 17.381 kg.
Baanlengte opstijgen 563 m.
landing 823 m.
Brandstofcapaciteit 9395 l.
Bommenlading 8 x 600 ponds of 4 x 1100 ponds of 20 x 100 ponds
Bewapening 1x .30 en 6 x .50