B-17 E

Met de introductie van de B-17 E werd het gehele toestel drastisch veranderd.
Het was 7 ton zwaarder en 40 procent sneller dan de originele model 299.
In verhouding met de C- en D-versie werd het behoorlijk groter.
Een Bendix buikkoepel werd gemonteerd op de plaats van de "badkuip" en werd bediend door een periscoop die in een bulb erachter was geplaatst. 
Vanaf de 113de B-17 E (serienr. 41-2505) werd die weer vervangen door een intrekbare Sperry balkoepel,
die werd gebruikt op alle navolgende modellen.
Er kwamen ramen boven inde cockpit. Een Sperry-koepel met een dubbele .50 mitrailleur was gemonteerd net achter de cockpit boven op de rug .
Twee .50 machinegeweren waren in de staart geplaatst, waarvan de lopen door een canvas doek kwamen.
Aan de beide zijkanten kwam een enkele beweegbare .50 die naar buiten gezet kon worden na verschuiven van het raam.
Alles met alles waren er zo'n 400 veranderingen aangebracht in de loop van de productie van de B-17E. Toen het contract bijna was afgelopen kwam een nieuwe order voor de B-17F waar alle modificaties waren toegepast.
 
                                                                                          B-17E met Bendix buikkoepel met erachter de blister met periscoop.

                                                                                                     B-17 E met Sperry balkoepel onder de romp